Waarom je klantenservice uitbesteden tijdens piekdrukte een goed idee is

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Kan ik mijn klantenservice uitbesteden voor slechts een paar weken per jaar? Welke mogelijkheden zijn er voor tijdelijke ondersteuning? Die vraag krijgen we regelmatig, met name voor de start van de zomer en de winter. Waarom? Omdat de piekdrukte van veel bedrijven in deze periode liggen. Denk maar eens aan de autobranche, waar in oktober massaal de zomerband worden gewisseld. Of de ANWB waar tijdens extreme weersomstandigheden (zowel bij hitte als bij kou) veel pieken ontstaan in klantcontact. Je eigen klantenservice uitbreiden voor een paar weken is vaak te kostbaar, dus wat doe je dan? Je klanten in de wacht laten staan, zelf opschalen, of hulp inroepen?

Piekdrukte bij je klantenservice

Naast bovengenoemde branches zijn er veel meer voorbeelden van bedrijven die op bepaalde momenten in het jaar (tijdelijke) piekdrukte ervaren. De reisbranche bijvoorbeeld, die rond vakantieperiodes extra veel aanvragen of hulpvragen krijgt. Of bedrijven die kerstpakketten leveren, of leveranciers van schoolboeken, die in september elke leerling van een boek moeten hebben voorzien De kans is groot dat je bij jouw eigen bedrijf zo twee of drie van die periodes kunt aanwijzen.

Zelf opschalen

Als je zelf deze piek wil opvangen, komt daar veel bij kijken. Het werven van extra personeel dat vaak maar tijdelijk blijft, omdat de piek ook weer afloopt. Naast het werven en selecteren van medewerkers moeten zij worden ingewerkt en opgeleid, dat kost tijd en geld. En als je na de piek afscheid neemt ben je die ervaring en kennis weer kwijt, kapitaalvernietiging. Denk ook eens laptops of computers, een headset, werkplek, kantoorruimte, het binnenhalen van extra kracht kost meer in overhead dan in eerste instantie doet vermoeden. Als je die exercitie twee keer per jaar herhaalt, heb je er veel werk en kosten van. 

Een professioneel contactcenter inschakelen

Dat is waar een facilitair contactcenter om de hoek komt kijken. Doordat wij ingericht zijn voor opschalen en flexibiliteit, hebben wij de werkplekken al klaarstaan voor uw klantenservice medewerkers. Ons personeel is al getraind op klantcontact en gespreksvoering. Omdat we ze lange tijd kennen weten we ook precies wie we voor jouw organisatie moeten inzetten.

Wil je meer weten over het uitbesteden van je klantenservice tijdens piekdrukte? We graag met je in gesprek om een maatwerk traject voor jouw organisatie te maken. Mail naar: kim.vermue@qualitycontacts.nl of bel: 06-10116428

Meer lezen: