
De geschiedenis van klantenservice
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
Het managen van een contactcenter is vooral het managen van mensen en de technologie die hen ondersteunt tijdens het contactmoment met de klant. Mensen vormen de basis van het succes van elk bedrijf, op deze manier is het managen van het personeel (WFM) van het grootste belang, zowel voor het bedrijf als voor de consumentenervaring die dit team bedient.
Het managen van het “personeel” is een term die alle processen omvat die een bedrijf onderneemt om het juiste aantal medewerkers op het juiste moment te garanderen om de klant de beste ervaring te bieden tegen de laagste kosten.
WFM staat voor WorkForceManagement en wordt gebruikt om klantcontactmedewerkers optimaal te schalen. De berekening wordt gedaan door middel van prognoses en scenario’s die rekening houden zoals vraag, seizoensinvloeden, benodigde vaardigheden per team, statistieken voor elke medewerker, omzet, enzovoort.
Het proces bestaat uit 5 stappen:
1 prognoses
2 planning
3 capaciteit
4 naleving
5 rapportage
Eerst wordt er een prognose van de toekomstige klantvraag op basis van oudere gegevens uit het contactcenter gemaakt. Vervolgens wordt deze prognose gebruikt om de personeelsbehoefte te berekenen en een planning op te stellen waarmee de hoogst mogelijke serviceniveaus worden bereikt tegen de laagst mogelijke kosten. Ook wordt er rekening gehouden met de beschikbaarheid en vaardigheden van de medewerker.
Een van de grootste voordelen van het hebben van een WFM-systeem is weten wat de behoeften van het bedrijf zijn, op basis van actuele informatie en resultaten. Hierdoor begrijp je welke vaardigheden het team nodig heeft bij het ontwikkelen en correct uitvoeren van taken. Daarnaast kan WFM een bijdrage leveren aan de hoofdactiviteiten, zoals:
Een ander belangrijk voordeel van het gebruik van WFM is de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het aantal medewerkers dat nodig is om aan de bestaande vraag te voldoen en om toekomstige behoeften te analyseren in termen van het aantal mensen. Zo wordt het door middel van automatiserings- , optimalisatie- en integratie mogelijk om efficiënt werkschema’s te plannen.
Een gebrekkige planning kan leiden tot een hoog ziekteverzuim, maar het kan ook andere gevolgen hebben. Ontoereikende en onvoorspelbare planning kan het moreel van het personeel schaden.
Het leidt ook tot meer ongeplande overuren, wat al snel een grote kostenpost kan worden.
Het belang van een goedlopend WFM proces in een organisatie is groot. Het continue veranderen van workload en workforce vereist aandacht en ervaring. Op al deze niveaus, maar vooral het strategische, moet goed duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor het proces. Het is namelijk complex omdat bijdragen worden gevraagd van vele bedrijfsonderdelen, van management tot HR tot teamleiders.
Binnen Quality Contacts is de afdeling WFM verantwoordelijk voor deze juiste inschatting van het verwachte inkomende verkeer en vertaalt dit naar een passende bezetting. Het continu herijken op basis van cijfermatige en organisatorische wijzigingen leidt tot een passende planning.
Wil je ook weten hoe je intern je WFM planning optimaal krijgt? Neem dan vooral eens contact met ons op, om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
In dit blogartikel gaan we dieper in op wat klanten verwachten van klantenservice en waarom het belangrijk is om te streven naar uitmuntendheid in dienstverlening.
Social media is een uitstekend middel om langdurige klantrelaties op te bouwen. Het is belangrijk om kwalitatieve content op je sociale mediakanalen te hebben zodat mensen het account kunnen volgen. Daarnaast is het goed om actief bezig te zijn en vragen te beantwoorden in de vorm van webcare.
In klantcontact binnen de zorg zorgt afstand tot de inhoud vaak voor meer duidelijkheid, structuur en rust in gesprekken met cliënten of patiënten.
Het verliezen van een laptop in het openbaar vervoer kan voor veel bedrijven een bron van zorgen zijn. Naast de financiële waarde van het apparaat, is de veiligheid van bedrijfsgevoelige informatie vaak een groter risico.
Recent hadden we hier ook vanuit Quality Contacts mee te maken, toen één van onze medewerkers haar laptop kwijtraakte in de trein.
Ontdek hoe VitalAire en Quality Contacts samenwerken aan mensgericht klantcontact, met empathie, training en duidelijke communicatie als basis.