
De geschiedenis van klantenservice
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
Het wordt een mantra: klanten moeten uitstekende klantenservice krijgen, op het moment die zij zelf kiezen, in het kanaal van hun voorkeur. Maar hoe ziet de werkelijkheid achter de mantra eruit? Vooral nu veel bedrijven worstelen met hoge personeelskosten en tekorten om hun servicebelofte waar te maken?
Elke dag vereist het op de beste manier bemannen van de klantenservice een bewonderenswaardige uitdaging. En toch is het onzeker of alle zorgvuldige berekeningen passen bij de behoeften van die bepaalde dag
Stel dat we de rollen omdraaien en ons afvragen: wat zijn de kosten als je organisatie het bedrijf niet genoeg mensen en middelen heeft voor een eigen klantenservice?
Wat zal het prijskaartje zijn voor een overvolle klantenservice met klantcases die niet worden afgehandeld? Het is lastig te zeggen, maar houd in ieder geval rekening met ontevreden klanten, ze stappen over naar de concurrent, omzetdalingen en van een slechte reputatie kom je niet zo makkelijk af.
Het is natuurlijk mogelijk om zo’n horrorscenario te vermijden. Er zijn veel methoden, maar steeds meer bedrijven beseffen de waarde van het werken met een externe partner om eersteklas klantenservice te garanderen. De gemeenschappelijke noemer voor degenen die ervoor kiezen om de klantenservice aan Quality Contacts uit te besteden, zijn de flexibele kosten, het brede scala aan servicekanalen, tijdelijke piekopvang en de mogelijkheid om servicetijden te bieden die bij klanten passen en waarderen.
Wat we waarschijnlijk allemaal wel kunnen stellen is dat we in een turbulente tijd zitten met stijgende elektriciteitsprijzen, toenemende inflatie en een onrustige wereldsituatie. In slechtere tijden wordt de concurrentie om klanten heviger, wordt klantenloyaliteit op de proef gesteld en wordt klantenservice een nog belangrijker onderdeel van de klantreis.
Tijdens een recessie kijken veel organisaties hoe ze kosten kunnen besparen en flexibelere oplossingen kunnen krijgen. Het uitbesteden van de functies die niet essentieel zijn voor het bedrijf is daar meestal de oplossing voor. Het kan in veel situaties een gunstige bedrijfsstrategie zijn, maar tijdens een recessie kan het ook cruciaal zijn. Door voor bepaalde bedrijfsonderdelen een externe partij in te schakelen, kun je onder andere de volgende voordelen verwachten:
De kosten van het uitbesteden van klantencontact hangt af van een aantal factoren. Denk hierbij aan de snelheid waarmee je wenst dat gereageerd wordt, maar ook het aantal contacten wat je op welk moment ongeveer verwacht en via welke kanaal. Voor de ene organisatie is een heel team van contactcenter medewerkers nodig, terwijl een andere organisatie slechts enkele contacten per dag ontvangt.
Ook hangt het af van de complexiteit van de klantenservice vragen en daarmee de benodigde training van de medewerker. Heb je bijvoorbeeld al een FAQ of kennisbank die je namens je organisatie beschikbaar kunt stellen? Dat helpt in de trainingsduur van de medewerker.
Het uurtarief voor het inzetten van een customer service medewerker varieert hierdoor tussen de €32,50 en €37,50 per uur voor het afhandelen van telefonisch klantcontact.
Klanten zijn steeds mobieler geworden en daarmee is een goede klantenservice ook belangrijker geworden voor het behouden van klanten en cruciaal voor de beleving van een merk. In 2023 krijgt klantenservice daarom nog meer prioriteit. Als vanzelfsprekend onderdeel daarvan zal klantenservice hoger op de agenda komen te staan en een vanzelfsprekende plaats innemen in het bedrijf.
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
Persoonlijke aandacht, incentives en humor: jij maakt het werken leuk. Maar je bent ook strikt en duidelijk.
Kan ik mijn klantenservice uitbesteden voor slechts een paar weken per jaar? Welke mogelijkheden zijn er voor tijdelijke ondersteuning? Die vraag krijgen we regelmatig, met
Klantervaring (CX) en werknemerservaring (EX) zijn in de meeste gevallen sterk met elkaar verbonden. Immers, een positieve instelling werkt aanstekelijk en een medewerker die zichtbaar plezier heeft in zijn werk wint gemakkelijker het vertrouwen van de klant.
Je spreekt over een First Time Fix wanneer klantcontactmedewerkers een klantvraag in één keer de vraag direct kunnen oplossen. Hierdoor hoeft de klant geen tweede oproep te doen.
Met de deur in huis; geen enkele klant, donateur, abonnee of lid van een product of dienst wíl contact opnemen met de klantenservice. Wellicht een
Bezoekadres hoofdkantoor:
Ferdinand Bolstraat 25B
8021 ES Zwolle
Postadres:
Postbus 1027
8001 BA Zwolle
Receptie: 0224 – 224 224
E-mail: info@qualitycontacts.nl