klantenservice uitbesteden

Klantenservice van topklasse –
maar tegen een redelijke prijs

Het wordt een mantra: klanten moeten uitstekende klantenservice krijgen, op het moment die zij zelf kiezen, in het kanaal van hun voorkeur. Maar hoe ziet de werkelijkheid achter de mantra eruit? Vooral nu veel bedrijven worstelen met hoge personeelskosten en tekorten om hun servicebelofte waar te maken?

Elke dag vereist het op de beste manier bemannen van de klantenservice een bewonderenswaardige uitdaging. En toch is het onzeker of alle zorgvuldige berekeningen passen bij de behoeften van die bepaalde dag

Stel dat we de rollen omdraaien en ons afvragen: wat zijn de kosten als je organisatie het bedrijf niet genoeg mensen en middelen heeft voor een eigen klantenservice?
Wat zal het prijskaartje zijn voor een overvolle klantenservice met klantcases die niet worden afgehandeld? Het is lastig te zeggen, maar houd in ieder geval rekening met ontevreden klanten, ze stappen over naar de concurrent, omzetdalingen en van een slechte reputatie kom je niet zo makkelijk af.

Het is natuurlijk mogelijk om zo’n horrorscenario te vermijden. Er zijn veel methoden, maar steeds meer bedrijven beseffen de waarde van het werken met een externe partner om eersteklas klantenservice te garanderen. De gemeenschappelijke noemer voor degenen die ervoor kiezen om de klantenservice aan Quality Contacts uit te besteden, zijn de flexibele kosten, het brede scala aan servicekanalen, tijdelijke piekopvang en de mogelijkheid om servicetijden te bieden die bij klanten passen en waarderen.

Voordelen van outsourcing tijdens een recessie

Wat we waarschijnlijk allemaal wel kunnen stellen is dat we in een turbulente tijd zitten met stijgende elektriciteitsprijzen, toenemende inflatie en een onrustige wereldsituatie. In slechtere tijden wordt de concurrentie om klanten heviger, wordt klantenloyaliteit op de proef gesteld en wordt klantenservice een nog belangrijker onderdeel van de klantreis.

Tijdens een recessie kijken veel organisaties hoe ze kosten kunnen besparen en flexibelere oplossingen kunnen krijgen. Het uitbesteden van de functies die niet essentieel zijn voor het bedrijf is daar meestal de oplossing voor. Het kan in veel situaties een gunstige bedrijfsstrategie zijn, maar tijdens een recessie kan het ook cruciaal zijn. Door voor bepaalde bedrijfsonderdelen een externe partij in te schakelen, kun je onder andere de volgende voordelen verwachten:

  • Klantenservice opschalen
    Werken met een facilitair contactcenter geeft bedrijven de mogelijkheid om snel op te schalen met opgeleid personeel dat het toegenomen volume aankan zonder te hoeven investeren in eigen middelen. Omgekeerd, als een drukke periode voorbij is, is het net zo gemakkelijk om terug te schalen als dat nodig is. De noodzaak om te investeren in wervings- of aankooptechnologie wordt verminderd of volledig geëlimineerd wanneer je met een klantenservicepartner werkt.
  • Flexibiliteit in besteding
    Bij Quality Contacts is alles ingericht volgens het principe “expect the unexpect”. Flexibiliteit is het fundament waar onze organisatie op draait. Het plots werven van nieuwe medewerkers, het aanschaffen van computers en systemen en het opleiden en trainen van medewerkers kost veel tijd en dus geld.
  • De juiste servicekanalen
    Wij kunnen je snel doorverbinden met de juiste servicekanalen. Klantchat op WhatsApp, social media of Livechat we lopen voorop met de nieuwe communicatiekanalen die afgelopen jaren zijn ontstaan. Wij hebben een speciaal webcare-team dat namens onze klanten de chat en social media beheert.

Wat kost het uitbesteden van klantenservice?

De kosten van het uitbesteden van klantencontact hangt af van een aantal factoren. Denk hierbij aan de snelheid waarmee je wenst dat gereageerd wordt, maar ook het aantal contacten wat je op welk moment ongeveer verwacht en via welke kanaal. Voor de ene organisatie is een heel team van contactcenter medewerkers nodig, terwijl een andere organisatie slechts enkele contacten per dag ontvangt.

Ook hangt het af van de complexiteit van de klantenservice vragen en daarmee de benodigde training van de medewerker. Heb je bijvoorbeeld al een FAQ of kennisbank die je namens je organisatie beschikbaar kunt stellen? Dat helpt in de trainingsduur van de medewerker.

Het uurtarief voor het inzetten van een customer service medewerker varieert hierdoor tussen de €32,50 en €37,50 per uur voor het afhandelen van telefonisch klantcontact.

kosten klantenservice uitbesteden

Tot slot

Klanten zijn steeds mobieler geworden en daarmee is een goede klantenservice ook belangrijker geworden voor het behouden van klanten en cruciaal voor de beleving van een merk. In 2023 krijgt klantenservice daarom nog meer prioriteit. Als vanzelfsprekend onderdeel daarvan zal klantenservice hoger op de agenda komen te staan ​​en een vanzelfsprekende plaats innemen in het bedrijf.

Quality Contacts is expert op het gebied van klantcontact. Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Meer lezen?

Tone of voice

Het hebben van de juiste tone of voice geeft je een persoonlijkheid die je onderscheidt van concurrenten die mogelijk ook proberen om jouw klanten aan te spreken.

Lees verder »
de revolutie van ai in klantenservice

De revolutie van AI in de klantenservice

In de wereld van klantenservice is AI niet langer de toekomst, maar het kloppende hart van een revolutie. Het is de sleutel die de deuren opent naar snellere, slimmere en meer gepersonaliseerde ondersteuning, waarbij technologie en empathie naadloos samenkomen om de klanttevredenheid naar ongekende hoogten te tillen.

Lees verder »

deel drei

EASTER EGG DREI JIJ hebt Easter Egg Drei gevonden! In de nieuwsbrief van januari staat wat je ermee kunt doen 😉

Lees verder »
Contactreductie door kwaliteitsverhoging

Contactreductie door kwaliteitsverhoging

Binnen ons contactcenter wordt alles gemeten, om te kijken waar we kunnen verbeteren in klantcontact. Alles wat je meet en vastlegt kun je verbeteren door de huidige situatie te vergelijken met de nieuwe situatie. Zo kun je iets dat subjectief is, zoals de inhoud van een telefoongesprek, toch objectief meten.

Lees verder »