Bereikbaarheid van huisartspraktijken
Goed klantcontact is een visitekaartje voor de organisatie, een goede indruk krijgen is dus belangrijk voor de huisartspraktijk.
Wat is een NPS: Net Promoter Score , of NPS zoals het wordt afgekort, is een maatstaf voor klantloyaliteit. Sinds de introductie van de Net Promoter Score (NPS)-statistiek in het begin van de jaren 2000, zijn bedrijven altijd benieuwd geweest of ze een ‘goede’ score hebben.
De Net Promotor Score is een index gebaseerd op één enkele vraag: Zou je [bedrijf] aanbevelen aan een collega of vriend?
Dit is de ultieme vraag waarop alle NPS-enquêtes zijn gebaseerd. Om toegang te krijgen tot aanvullende informatie is het altijd verstandig om ruimte te laten voor andere opmerkingen en concrete voorbeelden, maar uiteindelijk is het de aanbeveling zelf die het resultaat vormt.
De vraag wordt beantwoord op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 betekent dat het helemaal niet waarschijnlijk is en 10 betekent dat het zeer waarschijnlijk is. Afhankelijk van wat de klanten antwoorden, zijn ze onderverdeeld in drie categorieën:
0–6 = “Critici” of “Tegenstanders”
7-8 = “Passieven” of “Tevredenen”
9-10 = “Ambassadeurs” of “Promotors”
Iets dat zowel een sterkte als een zwakte is bij NPS, is de eenvoud van het gebruik van de vraag. Maar bedenk dat de schaal dus niet genuanceerd is voor bijvoorbeeld producten of bekendheid van het merk. Daar kunnen andere onderzoeken aanvullen.
NPS is een populaire methode geworden om klantloyaliteit te meten, vooral omdat het zo eenvoudig is en omdat het een waarde biedt die concreet kan worden gebruikt om te vergelijken hoe het ene bedrijf het doet in vergelijking met het andere.
Het verkrijgen van een waarde die in het perspectief van andere bedrijven en sectoren kan worden geplaatst, maakt het gemakkelijk te begrijpen en vereist geen analyses van uitgebreide enquêteresultaten. Het maakt het ook gemakkelijker om de resultaten intern binnen een organisatie te communiceren en op basis van de resultaten gemakkelijker veranderingen door te voeren. De Net Promotor Score wordt ook gewaardeerd omdat het een duidelijk cijfer geeft dat gemakkelijk in de tijd kan worden gemeten.
De Net Promoter Score wordt berekend door het percentage ambassadeurs, d.w.z. iedereen die 9-10 heeft geantwoord, minus het percentage critici, d.w.z. iedereen die 0-6 antwoordde. NPS kan een resultaat tussen de -100 en 100 geven, waarbij dichter bij de 100 meer ambassadeurs betekent en een betere beoordeling is voor het bedrijf.
De formule voor NPS is:
NPS = Ambassadeurs (%) – Critici (%)
Een waarde dichter bij 100 is beter. Hoe populairder uw bedrijf is, hoe hoger het wordt gewaardeerd. Afhankelijk van de branche en de bedrijfsgrootte kan de NPS-waarde variëren.
Dus als je 50% positieve beoordelingen en 20% negatieve beoordelingen hebt, krijg je een NPS van 30. De score kan in theorie gaan van +100 tot -100 als je 100% beoordelingen in beide richtingen hebt.
Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat de NPS-waarde om verschillende redenen kan ontstaan. Het ene bedrijf kan 55% ambassadeurs en 30% criticasters hebben, terwijl een ander 25% ambassadeurs en 0% criticasters kan hebben – beide leveren een NPS-waarde op van 25.
Een enquête die in één keer wordt verzonden, levert een statische NPS-waarde op die kan worden vergeleken met andere bedrijven en sectoren. Maar klanten veranderen soms van gedachten, waardoor de NPS-score een bederfelijke waar is. NPS-enquêtes moeten zo regelmatig en continu mogelijk worden uitgevoerd, afhankelijk van de grootte van een bedrijf en het klantenbestand.
Het allerbeste is om op gebeurtenissen gebaseerde NPS-enquêtes te maken. Ze kunnen bijvoorbeeld zien wanneer een klant een product heeft gekocht of contact heeft gehad met de ondersteuning van het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om direct de mening van de klant te vragen om zo een tevreden klant als ambassadeur voor het bedrijf in te zetten of een ontevreden klant te bekeren.
De Customer Net Promoter Score is geen traditioneel ‘klanttevredenheidsonderzoek’. Het simpelweg bedenken van een NPS-waarde is niet voldoende om de klantloyaliteit te vergroten.
Ook moet het bedrijf een goed doordacht model hebben hoe intern met de resultaten aan de slag te gaan.
Dit vraagt om commitment van het management, goede bedrijfsprocessen en een systeem hoe de feedback bij de medewerkers terecht komt. De medewerkers moeten snel kunnen handelen en veranderingen kunnen doorvoeren op basis van feedback van klanten – zo boekt het bedrijf resultaten.
Wil je hulp bij het meten van NPS en vooral hulp om te handelen naar de resultaten? Neem contact met ons op en wij kunnen je meer informatie geven over hoe je een goede NPS score kunt krijgen. De specialiteit van Quality Contacts zit hem in het klantcontact zowel in webcare als telefonisch.
Goed klantcontact is een visitekaartje voor de organisatie, een goede indruk krijgen is dus belangrijk voor de huisartspraktijk.
Dit is de eerste blog uit het Dossier medewerkerstevredenheid. Alle blogs lezen? Dat kan via: Dossier MDWTV. Aan de telefoon kun je veel horen wat
Er zijn veel manieren om je klantenservice een boost te geven om aan de tijdelijke hoge druk van Black Friday te voldoen. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter Black Friday en hoe is het naar Nederland gekomen?
Voor veel bedrijven is het belangrijk om een stap verder te gaan voor klanten om hen te laten zien dat hun klanttevredenheid belangrijk is. ISO 9001 biedt de praktische richtlijnen die hiervoor nodig zijn.
Een sterk bedrijf heeft al goede relaties met zijn klanten. Maar een slim bedrijf stelt zichzelf altijd de vraag “Wat is een goede klantenservice?”. Goede klantenservice gaat over goed luisteren naar klanten en het vervullen van hun behoeften en wensen.
De meeste klanten vertellen niet over hun klachten en geven dus niet de kans om fouten te corrigeren. Een klant die klaagt, geeft je de kans om problemen op te lossen, terug te winnen en de ervaring voor andere klanten te verbeteren. Dus bedank ze dat ze de tijd hebben genomen om contact met je op te nemen.
Bezoekadres hoofdkantoor:
Ferdinand Bolstraat 25B
8021 ES Zwolle
Postadres:
Postbus 1027
8001 BA Zwolle
Receptie: 0224 – 224 224
E-mail: info@qualitycontacts.nl