ISO 9001
Serienummer 9000 betekent dat dit een certificaat is dat is opgenomen op het gebied van kwaliteitsmanagement. ISO 9001 is een internationale norm voor managementsystemen die tot doel heeft te fungeren als ondersteuning bij het continu verbeteren en ontwikkelen van bedrijven en hun managementsystemen. Verder is de norm gebaseerd op 7 basisprincipes van kwaliteitsborging voor de bedrijfsprocessen van een bedrijf.
De principes zijn als volgt:
• Klantgerichtheid
• Leiderschap
• Werknemer inzet
• Procesfocus
• Verbetering
• Op feiten gebaseerde beslissingen
• Relatie management
De norm en zijn principes zijn van invloed op een breed scala aan activiteiten in een bedrijf. Alles, van hoe je als medewerkers operationele storingen vermijdt of hoe je de telefoon beantwoordt als een klant belt. Om een bedrijf te laten certificeren, moet aan een aantal eisen worden voldaan. Voorbeelden van eisen zijn het beoordelen van leveranciers, het uitvoeren van minimaal één interne audit, het controleren van de klanttevredenheid, het uitvoeren van afwijkingsmanagement en verbeteractiviteiten.
De eisen zijn opgenomen in de bovengenoemde 7 uitgangspunten. De laatste update is in 2015 bijgewerkt en wordt soms ISO 9001:2015 genoemd.