
De geschiedenis van klantenservice
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
Het managen van een contactcenter is vooral het managen van mensen en de technologie die hen ondersteunt tijdens het contactmoment met de klant. Mensen vormen de basis van het succes van elk bedrijf, op deze manier is het managen van het personeel (WFM) van het grootste belang, zowel voor het bedrijf als voor de consumentenervaring die dit team bedient.
Het managen van het “personeel” is een term die alle processen omvat die een bedrijf onderneemt om het juiste aantal medewerkers op het juiste moment te garanderen om de klant de beste ervaring te bieden tegen de laagste kosten.
WFM staat voor WorkForceManagement en wordt gebruikt om klantcontactmedewerkers optimaal te schalen. De berekening wordt gedaan door middel van prognoses en scenario’s die rekening houden zoals vraag, seizoensinvloeden, benodigde vaardigheden per team, statistieken voor elke medewerker, omzet, enzovoort.
Het proces bestaat uit 5 stappen:
1 prognoses
2 planning
3 capaciteit
4 naleving
5 rapportage
Eerst wordt er een prognose van de toekomstige klantvraag op basis van oudere gegevens uit het contactcenter gemaakt. Vervolgens wordt deze prognose gebruikt om de personeelsbehoefte te berekenen en een planning op te stellen waarmee de hoogst mogelijke serviceniveaus worden bereikt tegen de laagst mogelijke kosten. Ook wordt er rekening gehouden met de beschikbaarheid en vaardigheden van de medewerker.
Een van de grootste voordelen van het hebben van een WFM-systeem is weten wat de behoeften van het bedrijf zijn, op basis van actuele informatie en resultaten. Hierdoor begrijp je welke vaardigheden het team nodig heeft bij het ontwikkelen en correct uitvoeren van taken. Daarnaast kan WFM een bijdrage leveren aan de hoofdactiviteiten, zoals:
Een ander belangrijk voordeel van het gebruik van WFM is de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het aantal medewerkers dat nodig is om aan de bestaande vraag te voldoen en om toekomstige behoeften te analyseren in termen van het aantal mensen. Zo wordt het door middel van automatiserings- , optimalisatie- en integratie mogelijk om efficiënt werkschema’s te plannen.
Een gebrekkige planning kan leiden tot een hoog ziekteverzuim, maar het kan ook andere gevolgen hebben. Ontoereikende en onvoorspelbare planning kan het moreel van het personeel schaden.
Het leidt ook tot meer ongeplande overuren, wat al snel een grote kostenpost kan worden.
Het belang van een goedlopend WFM proces in een organisatie is groot. Het continue veranderen van workload en workforce vereist aandacht en ervaring. Op al deze niveaus, maar vooral het strategische, moet goed duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor het proces. Het is namelijk complex omdat bijdragen worden gevraagd van vele bedrijfsonderdelen, van management tot HR tot teamleiders.
Binnen Quality Contacts is de afdeling WFM verantwoordelijk voor deze juiste inschatting van het verwachte inkomende verkeer en vertaalt dit naar een passende bezetting. Het continu herijken op basis van cijfermatige en organisatorische wijzigingen leidt tot een passende planning.
Wil je ook weten hoe je intern je WFM planning optimaal krijgt? Neem dan vooral eens contact met ons op, om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.
De uitvinder van klantenservice is niet gedocumenteerd, maar de titel wordt vaak onofficieel gegeven aan Alexander Graham Bell. Zijn telefoon bracht klantenservice naar een ander niveau.
Selfservice is een vorm van klantenservice waarbij klanten zelf het antwoord op de vraag vinden, zonder dat er een medewerker van de klantenservice aan te pas komt.
Wil jij medewerkers inspireren en begeleiden zodat zij zorgvragers én andere klanten op de best mogelijke manier helpen? Als Trainer bij Quality Contacts zorg jij ervoor dat onze teams en partners de juiste vaardigheden ontwikkelen om professioneel, empathisch en innovatief klantcontact te bieden.
In dit artikel nemen we je mee door de wereld van webcare en leggen we stap voor stap uit hoe goede webcare werkt. Een stap
Binnen ons contactcenter wordt alles gemeten, om te kijken waar we kunnen verbeteren in klantcontact. Alles wat je meet en vastlegt kun je verbeteren door de huidige situatie te vergelijken met de nieuwe situatie. Zo kun je iets dat subjectief is, zoals de inhoud van een telefoongesprek, toch objectief meten.
Dit is de derde en laatste blog uit het Dossier medewerkerstevredenheid. Alle blogs lezen? Dat kan via: Dossier MDWTV. In dit deel van het Dossier