Callcenter of contactcenter?

Het duidelijkste verschil tussen callcenters en contactcenters is het aantal en type kanalen dat elk centrum gebruikt voor zijn communicatie. Callcenters zijn gespecialiseerd in het afhandelen van telefoongesprekken en alleen telefoongesprekken, terwijl een contactcenter naast telefoongesprekken ook e-mail, chat en andere communicatiekanalen kan afhandelen.

callcenter_afbeelding

Simpeler gezegd, een callcenter is een plaats waar medewerkers gesprekken afhandelen. Dit kunnen zowel inkomende als uitgaande gesprekken zijn. Uitgaande gesprekken (outbound) zijn vaak verkoopgesprekken waarbij de medewerker zitten en klanten bellen om een dienst of product te verkopen. Als het gaat om inkomende oproepen (inbound), kan dit het zogenaamde telefoon beantwoorden zijn.

Een contactcenter is een centraal punt waaruit organisaties alle klantinteracties via verschillende kanalen kunnen beheren. Hun primaire doel is om klanten efficiënte en effectieve technische ondersteuning, klantenservice en verkoopondersteuning te bieden. Ook integreren organisaties vaak contactcenters met hun strategieën voor klantrelatiebeheer (CRM).

contactcenter_afbeelding

Het negatieve imago van callcenters

Het grote publiek is gewend aan de term callcenter en gebruikt beide termen meestal door elkaar.
Er zijn ook mensen die denken dat het woord callcenter in de loop der jaren een negatieve betekenis heeft gekregen. Ze associëren callcenters vaak met opdringerige uitgaande oproepen die niemand graag ontvangt en gebruiken daarom liever de term contactcenter.

Callcenters waren van oudsher gericht op het verlagen van de kosten waardoor ze helaas een beetje een slechte reputatie kregen. Medewerkers die onder grote druk werken, worden als gestrest en onpersoonlijk ervaren.

Maar dit is zeker niet het geval voor alle callcenters. Gerenommeerde callcenters hebben medewerkers met geavanceerde expertise op het gebied van klantenbeheer en hebben zoveel kennis over het bedrijf dat de klant niet het gevoel heeft dat het ergens anders is gekomen dan het bedrijf dat hij heeft gebeld. Met een goed callcenter kan een bedrijf dus de klantervaring verbeteren en tegelijkertijd het klantenbeheer stroomlijnen.

Als je meer wilt weten over wat wij met ons contactcenter voor jou of jouw bedrijf kunnen betekenen, neem dan contact met ons om op te kijken wat wij voor je kunnen doen.

Werken in ons contactcenter

Werken bij de klantenservice in een contactcenter is een mooie bijbaan naast je studie, of een volwaardige baan met flexibele tijden of als startpunt van jouw carriere. Met een brutosalaris vanaf €10,- ongeacht je leeftijd en een toeslag voor het werken op zaterdag. Bij ons kun je vanaf 18 jaar aan de slag in het mooie beroep van contactcenter medewerker.

Regelmatig komen er nieuwe vacatures online. Houd daarom de werken-bij-pagina goed in de gaten!  Ga je gang en neem een ​​kijkje op onze vacaturepagina!

Er staan nog enkele vacatures open!

Meer lezen?

klantervaring is het nieuwe marketing thumb

Klantervaring is het nieuwe marketing

Met zoveel kanalen waarmee klanten communiceren, lijkt het creëren van een krachtige en gedenkwaardige klantervaring ingewikkelder dan ooit. Aan de oppervlakte willen klanten dezelfde dingen die ze altijd al hebben gewild, en daar moet voor worden gezorgd.

Lees verder »

De voordelen van live chat

De voordelen van live chat op een website Wat is livechat? Een live chat is een hulpmiddel voor internetcommunicatie dat aan een website toegevoegd kan

Lees verder »

Het schaap met de 5 poten in klantcontact

Klantcontact is een vak, en zeker niet voor iedereen weggelegd. Je hebt namelijk nogal wat kwaliteiten nodig om dit vak goed uit te kunnen oefenen. Sommige mensen hebben deze skills van natura, en anderen zijn juist in staat om skills snel eigen te maken.

Lees verder »
Klantcontact in het digitale tijdperk thumb

Klantcontact in het digitale tijdperk

Het digitale tijdperk heeft geleid tot meer kanalen, snellere respons, personalisatie, selfservice-opties, social media-invloed, geavanceerde data-analyse en geautomatiseerde processen. Deze veranderingen hebben de verwachtingen van klanten veranderd en bedrijven moeten zich aanpassen om concurrerend te blijven en uitstekende klantenservice te bieden.

Lees verder »