de hashtag

De oorsprong van de #Hashtag
in social media

Als je ooit een social-mediaplatform hebt gebruikt, ben je waarschijnlijk een # tegengekomen; een hashtag. Je zou kunnen zeggen dat hashtags een manier zijn om berichten op sociale media te sorteren op verschillende onderwerpen. Als je bijvoorbeeld een foto van een mooi landschap plaatst en deze voorziet van #photography, zal je foto verschijnen wanneer iemand zoekt naar #photography (op voorwaarde dat je een open account hebt).

Hashtags zijn een effectieve manier om nieuwe volgers te bereiken waarvan jij denkt dat ze mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw content, maar die je nog niet volgen. Omdat het ook mogelijk is om hashtags te volgen, kan je bericht in de feed van iemand anders verschijnen, als die persoon de hashtag volgt die je in je bericht hebt gebruikt. 

Het oorspronkelijke doel van hashtags was om berichten te categoriseren en vergelijkbare afbeeldingen te groeperen. Tegenwoordig heeft Instagram zo’n geavanceerde postanalyse dat veel van de inhoud wordt gecategoriseerd zonder dat de gebruiker zelf iets hoeft te doen. Om de exposure te maximaliseren, is het effectief om hashtags te gebruiken. Dan bereik je zoveel mogelijk mensen.

Houd er wel rekening mee dat het belangrijkste nog steeds is om goede content te maken. Want als je inhoud slecht is, zullen je berichten ook slecht lopen.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een woord dat begint met het #-teken. Zet je dit teken voor een woord op social media, dan wordt dat woord klikbaar. Als je erop klikt, verschijnen alle berichten waarin dit woord wordt gebruikt, op het kanaal waar je bent.

De posts worden als het ware aan elkaar gelinkt met behulp van de hashtag. Dus voeg aan het einde van je berichten een regel met woorden/hashtags toe die het bericht helpen verspreiden.

Het ontstaan van de hashtag

De oorsprong van de hashtag is terug te voeren naar de IRC-dagen toen verschillende kanalen hashtags gebruikten om aan te geven dat het een kanaal buiten de lokale server was.

Maar naarmate Twitter groeide, werd de hashtag een manier om verschillende onderwerpen te structureren, volgens de geschiedenis van Twitter was het Chris Messina die suggereerde dat mensen in het jongerennetwerk het teken gebruiken om buiten de eigen sociale sfeer te komen.

In 2009 besluit Twitter om er gebruik van te maken door er een linkje onder te plaatsen. De hashtag zoals we die nu kennen is geboren! In september 2012 voegt Google de hashtag toe aan Google+, in juni 2013 gaat ook Facebook overstag.

 

Nu Facebook hashtags heeft geïmplementeerd, kan gerust worden gesteld dat de methodologie en het “hek-symbool” online een onmisbare functie zijn geworden, wat de laatste jaren ook door bedrijven in advertentiecontexten wordt gezien die de hashtag zowel als herkenningsmodel gebruiken, een symbool om te laten zien dat je modern bent…

De hashtag is inmiddels een symbool voor social media net zoals de like-duim, maar ook een handige functie om content te kunnen filteren.

Hashtags maken de dingen die we schrijven
en de foto's die we publiceren op sociale media doorzoekbaar.

Hoe gebruik je een hashtag?

Tegenwoordig gebruiken wij (consumenten, influencers, merken en alle anderen) de hashtag om de aandacht te vestigen op:

  • een reden
  • een product
  • een trend
  • een merk
  • een mening

Consumenten kunnen snel overweldigd raken door een overdaad aan informatie in het huidige hightechlandschap. Door hashtags te gebruiken, kunnen ze zich gemakkelijk concentreren op de informatie die hen interesseert, zoals:

  • #liefde
  • #mode
  • #geluk
  • #instagood
  • #goed eten
  • #vakantie
  • #klantcontact

Door een hashtag aan een tweet of post toe te voegen, wordt deze gemakkelijker te vinden. Als genoeg mensen dezelfde hashtag gebruiken, komt er een trend op gang die heel lang kan doorrollen.

Een unieke hashtag kan helpen om een bepaalde boodschap op een leuke of onderscheidende manier over te brengen.

Een hashtag die betrekking heeft op een branche kan helpen om een doelgroep te bereiken en contact te maken met anderen in dat vakgebied. Hashtags helpen ook om producten, diensten en berichten te identificeren. Ze vormen het hart van het bouwen van een merk.

Hashtags en @-mentions in webcare

Wanneer een klant wel of niet tevreden is zal deze zich uiten op een kanaal zoals Facebook of Twitter. Dit omdat het een snelle manier is om een bedrijf te benaderen en een gesprek met een webcaremedewerker aan te gaan. De klant maakt daarbij vaak gebruik van een hashtag om zich uit te drukken zoals #fail en #klacht of #geweldigeklantenservice.

Om webcare een persoonlijke touch te geven wordt vaak gebruik gemaakt van een @-mention. Daardoor weet de ontvanger dat hij of zij aangesproken wordt. Ook voorkomt het verwarring wanneer meerdere gebruikers op hetzelfde bericht reageren. Vaak wordt er afgesloten met een dakje (^) en een voornaam of initialen.

Het vinden van de juiste hashtags

Sommige apps en websites kunnen je ook helpen hashtag-ideeën te genereren. Hashtagify is een voorbeeld. Je voert een hashtag in en het gratis programma vertelt je hoe goed het waarschijnlijk zal presteren. 

Hashtags zijn geen voorbijgaande rage, dus als je ze nog niet gebruikt, is dit het juiste moment. Het kan enige tijd duren voordat er enig effect van is, maar het moet uiteindelijk zijn vruchten afwerpen voor u en uw bedrijf.

 

Webcare uitbesteden? Quality Contacts helpt je graag een stap verder!

Meer lezen?

De oorzaken van slechte klantenservice

Iedereen heeft wel een slecht klantenservice-verhaal te vertellen. Lange tijd in de wachtrij aan de telefoon maar ook slecht te woord gestaan in een winkel of restaurant is een vorm van slechte klantenservice.

Lees verder »

Het schaap met de 5 poten in klantcontact

Klantcontact is een vak, en zeker niet voor iedereen weggelegd. Je hebt namelijk nogal wat kwaliteiten nodig om dit vak goed uit te kunnen oefenen. Sommige mensen hebben deze skills van natura, en anderen zijn juist in staat om skills snel eigen te maken.

Lees verder »

Contactcenter of callcenter

Callcenters zijn gespecialiseerd in het afhandelen van telefoongesprekken en alleen telefoongesprekken, terwijl een contactcenter naast telefoongesprekken ook e-mail, chat en andere communicatiekanalen kan afhandelen.

Lees verder »