Als je ooit een social-mediaplatform hebt gebruikt, ben je waarschijnlijk een # tegengekomen; een hashtag. Je zou kunnen zeggen dat hashtags een manier zijn om berichten op sociale media te sorteren op verschillende onderwerpen. Als je bijvoorbeeld een foto van een mooi landschap plaatst en deze voorziet van #photography, zal je foto verschijnen wanneer iemand zoekt naar #photography (op voorwaarde dat je een open account hebt).
Hashtags zijn een effectieve manier om nieuwe volgers te bereiken waarvan jij denkt dat ze mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw content, maar die je nog niet volgen. Omdat het ook mogelijk is om hashtags te volgen, kan je bericht in de feed van iemand anders verschijnen, als die persoon de hashtag volgt die je in je bericht hebt gebruikt.
Het oorspronkelijke doel van hashtags was om berichten te categoriseren en vergelijkbare afbeeldingen te groeperen. Tegenwoordig heeft Instagram zo’n geavanceerde postanalyse dat veel van de inhoud wordt gecategoriseerd zonder dat de gebruiker zelf iets hoeft te doen. Om de exposure te maximaliseren, is het effectief om hashtags te gebruiken. Dan bereik je zoveel mogelijk mensen.
Houd er wel rekening mee dat het belangrijkste nog steeds is om goede content te maken. Want als je inhoud slecht is, zullen je berichten ook slecht lopen.