
Nieuwsbrief september 2023
NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2023 Relatiedag 2023 Quality Contacts Om het jaar neemt Quality Contacts haar opdrachtgevers mee naar een mooie locatie om daar onder genot van
Als je aan patiënttevredenheid denkt, denk je misschien eerst aan artsen, verpleegkundigen of behandelingen. Maar wist je dat klantadviseurs óók een grote rol spelen in hoe patiënten en cliënten de zorg ervaren?
Een telefoontje over een hulpmiddel, een vraag over een declaratie, een chat over een planning – het lijken misschien kleine momenten, maar voor de klant kunnen ze het verschil maken tussen zich geholpen voelen… of juist gefrustreerd achterblijven.
Bij Quality Contacts geloven we dat goede zorg begint met goed contact. En dat klantadviseurs daarin een cruciale schakel zijn.
Voor veel cliënten is het contact met een klantenservice het eerste contactmoment met een zorgorganisatie. Dat telefoontje bepaalt de toon. Wordt er geluisterd? Wordt de vraag begrepen? Wordt er meegedacht of alleen doorgeschakeld?
Wanneer dat goed gebeurt, ontstaat er direct vertrouwen. En dat vertrouwen is essentieel in de zorg. Want alleen als een cliënt zich gehoord voelt, durft diegene ook vragen te stellen, problemen te delen of feedback te geven.
Klantadviseurs kunnen dus de drempel verlagen naar betere zorg.
Niet elke zorgvraag is eenvoudig. Soms is er verwarring, ongerustheid of irritatie. Juist dan maakt het uit wie je aan de lijn krijgt. Een goed getrainde klantadviseur weet kalmte te brengen, overzicht te scheppen en empathie te tonen – zonder zelf het overzicht te verliezen.
Dat zorgt niet alleen voor een goede oplossing, maar ook voor een positieve beleving. En dát is precies waar patiënttevredenheid over gaat: hoe mensen de zorg ervaren, en of ze zich serieus genomen voelen.
In vergelijking tot commerciële klantenservice, waar ‘first call resolution’ en korte gespreksduur centraal staan, ligt de focus in zorgcontact meer op zorgvuldigheid, vriendelijkheid en duidelijke uitleg.
Klantadviseurs in de zorg zijn geen ‘callcenter agents’, maar serviceprofessionals met oog voor de mens achter de vraag. Daarom investeren wij in trainingen gericht op:
Zo maken we de verbinding tussen mensgerichtheid en vakkundigheid – twee van onze kernwaarden die in de zorgsector onmisbaar zijn.
We werken nauw samen met onze opdrachtgevers in de zorg, zodat onze klantadviseurs écht begrijpen waar het over gaat. We betrekken ze bij de zorgketen, laten ze meedenken over processen en zorgen dat ze toegang hebben tot de juiste kennis en tools.
Het resultaat? Hogere klanttevredenheid, minder doorverbindingen en een warmere beleving voor cliënten. Zorgorganisaties waarderen dat – en patiënten nog veel meer.
NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2023 Relatiedag 2023 Quality Contacts Om het jaar neemt Quality Contacts haar opdrachtgevers mee naar een mooie locatie om daar onder genot van
De meeste organisaties zullen herkennen dat het omgaan met meertalige klanten nog best lastig is. Want het is slechts een klein percentage klanten wat de Nederlandse taal niet machtig is, maar waarvoor je wél de juiste service wil bieden.
Customer Effort Score geeft informatie over hoe gemakkelijk het is om zaken met een bedrijf te doen. Het doel is om gebieden te markeren waar de inspanning te hoog is, zodat er positieve aanpassingen gemaakt kunnen worden voor de klanten van het bedrijf.
Generatie Z zoekt een werkplek waar je veel vrijheid en flexibiliteit krijgt, terwijl je tegelijkertijd een duidelijk doel voor je werk ziet. Voor Generatie Z is het belangrijk dat duidelijk is voor welke waarden een organisatie staat en actief opkomt.
Het verliezen van een laptop in het openbaar vervoer kan voor veel bedrijven een bron van zorgen zijn. Naast de financiële waarde van het apparaat, is de veiligheid van bedrijfsgevoelige informatie vaak een groter risico.
Recent hadden we hier ook vanuit Quality Contacts mee te maken, toen één van onze medewerkers haar laptop kwijtraakte in de trein.
Goede klantenservice heeft een aanzienlijke invloed op klantbeoordelingen, en het kan zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor het imago van een organisatie