
Wat maakt klantcontact in de zorg anders dan in andere sectoren?
Ontdek waarom empathie, zorgvuldigheid en mensgerichtheid onmisbaar zijn in klantcontact bij zorginstellingen.
Eindelijk! We mogen weer open en heel Nederland maakt daar goed gebruik van. Dat hebben we afgelopen week weer gezien in het zuiden en oosten van het land waar volop carnaval werd gevierd! Na 2 jaar maatregelen is dit een verademing. En we hebben weer een keuze, werk je thuis? Of werk je vanaf kantoor. Wij zien er in ieder geval enorm naar uit om weer mensen te mogen verwelkomen op kantoor. Samen een kopje koffie of thee doen, even lunchen in de middag en gezellig bijpraten. Thuis werken geeft vele voordelen, en tóch hebben we energie van samenzijn gemist.
Velen zullen het moment nog goed op het netvlies hebben staan. De regering die opriep om zoveel mogelijk thuis te werken. Hoe dan? Binnen Quality Contacts was reeds ervaring en een beleid rondom thuiswerken. Destijds een USP en onderscheidend, tegenwoordig ben je onderscheidend wanneer je thuiswerken níet faciliteert. Door de reeds opgedane ervaring was de gedwongen thuiswerk situatie technisch gezien niet zo’n grote impact. Technisch niet nee…..
Bij de start van thuiswerken was het merendeel van zowel de werknemers als de werkgevers lovend. Minder (reis) kosten, minder reistijd, hogere productiviteit, betere kwaliteit van het werk, lager ziekteverzuim, én meer balans tussen privé en werk.
Alleen maar halleluja? Zeker niet. In de loop van de tijd hebben we ook de minder positieve kanten gezien. Teamleiders die voorheen de beste teamleiders waren, juist door midden tussen de mensen te staan moesten een hele ander manier van werken aanmeten. Zichzelf herontdekken en onderzoeken hoe hetzelfde doel te bereiken (er zijn voor je team), maar dan op afstand.
De voordelen voor de medewerkers van thuis werken werden opeens nadelen. Zo liep privé en werk opeens door elkaar, kwam men in een sociaal isolement, en was samenwerking met collega’s en leidinggevenden een groot gemis.
Hybride werken is het toverwoord voor velen. Na 2 jaar thuis gewerkt te hebben is dat even schakelen. Iedereen komt ten minste 1 dag in de week naar kantoor. En op deze regel zijn uiteraard velen uitzonderingen op basis van thuis omstandigheden, kinderen, huisdieren, werkplek maar ook op basis van de emotionele wens van een medewerker. Resultaten zijn en blijven ook een belangrijk uitgangspunt.
Natuurlijk hebben we veel oog voor de individuele wensen, maar resultaat nemen we hierbij altijd in ogenschouw. Hybride werken blijft. We merken nu als dat dit een enorme boost geeft aan de bedrijfscultuur. Dat klinkt tegenstrijdig, want de angst heerst dat de bedrijfscultuur ten dode is opgeschreven wanneer medewerkers minder vaak op kantoor zijn. Het tegenovergestelde is waar. Juist wannéér men naar kantoor komt staat men open voor sociaal contact, samenwerken en gezelligheid.
Nu we elkaar ook weer mogen zien, het uitgaansleven weer is begonnen is het weer tijd voor het inmiddels vele malen verschoven personeelsfeest. We gaan vieren dat we weer mogen samenzijn, vieren dat we leven in vrijheid en vrede, want dat dát geen vanzelfsprekendheid is, maken de afgelopen dagen pijnlijk duidelijk..

Ontdek waarom empathie, zorgvuldigheid en mensgerichtheid onmisbaar zijn in klantcontact bij zorginstellingen.

Dit is de derde en laatste blog uit het Dossier medewerkerstevredenheid. Alle blogs lezen? Dat kan via: Dossier MDWTV. In dit deel van het Dossier

In dit artikel gaan we dieper in op waarom de afdeling kwaliteit en Quality Monitoring een prominente plek binnen onze organisatie heeft, en hoe het kan worden ingezet om de klantenservice naar een hoger niveau te tillen.

In ons artikel: Omnichannel klantcontact voor meer klanttevredenheid heb je kunnen lezen hoe wij onze contactcenter software inzetten voor het verbeteren van service via alle

Echte zorginnovatie begint bij menselijk contact. Ontdek waarom empathisch klantcontact onmisbaar is in de zorg.

Generatie Z zoekt een werkplek waar je veel vrijheid en flexibiliteit krijgt, terwijl je tegelijkertijd een duidelijk doel voor je werk ziet. Voor Generatie Z is het belangrijk dat duidelijk is voor welke waarden een organisatie staat en actief opkomt.