
Outsourcing in de zorg: slimme of risicovol experiment
We delen in de blog waarom vertrouwen, cultuur en lokale kennis in de zorg vaak belangrijker zijn dan kostenbesparing.
Zorg gaat over mensen. En dus ook over hun meest persoonlijke gegevens. Medische hulpmiddelen, diagnoses, adreswijzigingen, BSN-nummers, telefoonnummers, zorgverzekeringsnummers – het zijn gegevens die niet zomaar ‘even’ genoteerd worden, maar met grote zorgvuldigheid behandeld moeten worden.
Bij Quality Contacts nemen we die verantwoordelijkheid heel serieus. We zijn ons ervan bewust dat een gesprek aan de telefoon of via de chat soms net zo gevoelig is als een dossier bij een huisarts. Daarom staat privacy bij ons niet alleen op papier – het is een essentieel onderdeel van ons dagelijkse werk.
In klantcontact binnen de zorgsector gaat het niet alleen om vertrouwelijkheid, maar ook om het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Dat betekent bijvoorbeeld altijd toestemming vragen voor het verwerken van gegevens, het juist registreren van medische informatie of hulpmiddelen en voorkomen dat er méér gegevens worden gevraagd dan strikt noodzakelijk is.
Daarnaast is het belangrijk om te weten welke informatie je wel of niet mag delen – en met wie. Iedere klantadviseur van Quality Contacts krijgt hierin duidelijke richtlijnen, scenario’s en terugkerende trainingen. Want zorgvuldigheid begint bij kennis.
Onze systemen zijn zo ingericht dat ze volledig voldoen aan de normen van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Daarnaast zijn we trots dat we als organisatie ISO 27001-gecertificeerd zijn – de internationale norm voor informatiebeveiliging.
Wat dat concreet betekent?
Kortom: bij ons staat veilig werken centraal – technisch, maar ook in gedrag.
Techniek is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het gedrag van mensen. Een wachtwoord dat op een post-it staat of een scherm dat open blijft staan tijdens de lunch kan immers net zo schadelijk zijn als een technisch systeemlek. Daarom besteden we veel aandacht aan bewustwording en trainen we onze klantadviseurs in het herkennen van phishing en social engineering, het zorgvuldig omgaan met klantdata in gesprekken en systemen, en het kennen van de meldplicht bij datalekken en wat dit in de praktijk betekent.
Een belangrijk onderdeel van die trainingen is reflectie: hoe zou je handelen als het om je eigen familie ging? De vraag “Zou ik dit ook delen als het om mijn moeder ging?” is daarbij een krachtige manier om klantadviseurs bewust te maken van hun verantwoordelijkheid. Zo maken we informatiebeveiliging niet alleen theoretisch, maar ook tastbaar en menselijk.
Onze opdrachtgevers kiezen ons niet alleen om de kwaliteit van onze gesprekken, maar ook om de veiligheid van hun klantgegevens. Door goed beveiligde systemen te combineren met mensgerichte processen, bieden wij zorgorganisaties het vertrouwen dat ze nodig hebben.
En dat vertrouwen is ook wat klanten voelen wanneer ze met ons in gesprek zijn.
Ze mogen ervan uitgaan dat hun verhaal bij ons veilig is – letterlijk én figuurlijk.

We delen in de blog waarom vertrouwen, cultuur en lokale kennis in de zorg vaak belangrijker zijn dan kostenbesparing.

Een terugblik op de nieuwe samenwerking tussen Tintelingen en Quality Contacts Innovatie in keuzegeschenken en klantgemak: Tintelingen Een marktleider worden gaat niet zomaar, daar is

Klantervaring (CX) en werknemerservaring (EX) zijn in de meeste gevallen sterk met elkaar verbonden. Immers, een positieve instelling werkt aanstekelijk en een medewerker die zichtbaar plezier heeft in zijn werk wint gemakkelijker het vertrouwen van de klant.

Vanuit de klantenservice is er data beschikbaar over waar het meest over gebeld en gemaild wordt. Deze data in combinatie met de context die medewerkers halen uit hun dagelijkse gesprekken met klanten, zorgen voor hele interessante inzichten waar actie op ondernomen kan worden.

In de zorg draait alles om vertrouwen – en dat begint bij veilige en respectvolle omgang met persoonsgegevens. Onze klantadviseurs zijn getraind om met empathie en aandacht contact te maken. Tegelijk zorgen wij als organisatie dat de privacy van cliënten, patiënten en contactpersonen gewaarborgd blijft. In elk kanaal, en bij elke interactie.
Klanttevredenheid is een meting die bepaalt hoe goed de producten of diensten van een bedrijf of merk voldoen aan de verwachtingen van tevreden klanten. Het is één van de belangrijkste aspecten van de aankoopintenties en klantloyaliteit.