Voor de functie van webcare medewerker is het handig als je over een aantal eigenschappen beschikt die weer goed van pas komen, met name omdat je ook weleens te maken hebt met ontevreden klanten en ongezellige berichten.
Een pro-actieve houding en empathie bijvoorbeeld komen goed van pas wanneer je een negatieve opmerking of recensie van een ontevreden klant behandeld. Begrijp eerst het probleem van de klant, erken de irritatie van de klant en neem het serieus. Een webcare medewerker neemt verantwoordelijkheid vanuit het perspectief van het bedrijf, probeert het probleem op te lossen en informeert de klant voortdurend over het oplossingsproces.
Laat een medewerker ook reageren op positieve opmerkingen of feedback. Bedank voor positieve feedback om te laten zien dat de klant en zijn mening waardeert wordt. Dit kan helpen bij het creëren van merkvoorkeur bij die specifieke klant en heeft ook een positief effect op de vrienden van de klant.
Een aantal veelgevraagde eigenschappen voor een webcare medewerker zijn:
• Klantvriendelijke instelling: voor kwalitatief klantcontact
• Leergierig; krijgt o.a. een training tot webcare professional
• Communicatief gericht: handelt professioneel, creatief, betrouwbaar, empathisch en pro-actief
• Schrijft goed Nederlands; speciaal gericht op online, dit wordt van tevoren getoetst
• Sociaal: vind het leuk om met social media bezig te zijn