
Tone of voice
Het hebben van de juiste tone of voice geeft je een persoonlijkheid die je onderscheidt van concurrenten die mogelijk ook proberen om jouw klanten aan te spreken.
In zorgorganisaties is inhoudelijke kennis cruciaal. Verpleegkundigen, artsen, paramedici, ze beschikken over diepgaande expertise en ervaring. En terecht wordt die kennis gekoesterd. Sterker nog, deze kennis is heel belangrijk in een krappe arbeidsmarkt, met name binnen zorg en welzijn. Maar bij klantcontact speelt iets bijzonders: juist een zekere afstand tot de inhoud zorgt soms voor betere gesprekken.
Dat klinkt misschien tegenstrijdig, want meer weten is toch altijd beter? Kennis is macht! In de zorg vaak wel. Maar in klantcontact is de dynamiek anders.
We merken het in de praktijk: als een klantadviseur een zorgachtergrond heeft, is de neiging groot om inhoudelijk mee te denken of zorginhoudelijke problemen te willen oplossen. Die betrokkenheid is begrijpelijk, maar kan het gesprek onbedoeld complex maken.
Wat een cliënt nodig heeft, is niet per se een medisch antwoord — maar duidelijkheid, overzicht en regie. Een goed gesprek begint niet met uitleggen, maar met luisteren en structureren.
Onze klantadviseurs zijn geen zorgverleners, en dat is precies hun kracht. Ze worden getraind om neutraal en oplossingsgericht te blijven. Niet om diagnoses te stellen, maar om goed door te vragen, informatie correct vast te leggen en cliënten of patiënten gericht verder te helpen binnen de kaders van de dienstverlening.
Juist door níet inhoudelijk op het zorgvraagstuk in te gaan, ontstaat er rust in het gesprek. Er is ruimte voor uitleg over het proces, voor heldere instructies of geruststelling, zonder dat het gesprek verzandt in medisch detail.
Dat betekent niet dat we vragen afkappen of mensen afwimpelen, in tegendeel zelf. Onze klantadviseurs herkennen wanneer een vraag zorginhoudelijk is, en verwijzen dan actief en correct door naar de juiste professional, aldanniet via een 2e lijn die bij de zorg organisatie zelf zit.
Maar wat we vermijden, is speculeren of meedenken vanuit onvolledige medische kennis. Dat voorkomt verwarring, onnodige risico’s én extra druk op het klantcontactkanaal.
Binnen onze missie staat mensgerichtheid centraal – maar dat betekent niet dat we alles overnemen of oplossen. Het betekent: luisteren met aandacht, communiceren met helderheid en altijd de juiste route volgen.
Zorgorganisaties die hun klantcontact bemensen met (oud-)verpleegkundigen, zien vaak dat gesprekken langer worden, meer afdwalen en soms zelfs onbedoeld verwarrend zijn voor cliënten. Door klantadviseurs in te zetten die afstand houden van de inhoud, blijft het gesprek bij de kern.
Wij werken graag samen met zorgprofessionals, maar vanuit een andere rol. Als verlengstuk van de organisatie zorgen wij dat cliënten snel en duidelijk worden geholpen. En dat zorgprofessionals hun tijd kunnen besteden aan waar zij het verschil maken: in de zorg zelf.
Zo zorgen we samen voor betere communicatie, kortere wachttijden en minder herhaalverkeer.
We vertellen je graag hoe wij gesprekken structureren, zonder de zorg over te nemen, en precies dáár het verschil maken.
Het hebben van de juiste tone of voice geeft je een persoonlijkheid die je onderscheidt van concurrenten die mogelijk ook proberen om jouw klanten aan te spreken.
Werken als klantadviseur bij VitalAire: Martina deelt haar ervaringen met slaapapneu-patiënten
Om een antwoord te geven op de vraag wanneer webcare ontstaan is, duiken we eerst even in de geschiedenis van het internet en dan met name Wifi.
NIEUWSBRIEF MAART 2024 Hallo allemaal! Het is wel weer eens tijd voor een mooie nieuwe nieuwsbrief, dus bij deze een mooi gevulde update van mij
Een terugblik op de nieuwe samenwerking tussen Tintelingen en Quality Contacts Innovatie in keuzegeschenken en klantgemak: Tintelingen Een marktleider worden gaat niet zomaar, daar is
Dit is de eerste blog uit het Dossier medewerkerstevredenheid. Alle blogs lezen? Dat kan via: Dossier MDWTV. Aan de telefoon kun je veel horen wat