black friday, sinterklaas en kerstinkopen header

Black Friday, Sinterklaas en de kerstinkopen komen er weer aan!

- is jouw klantenservice er klaar voor?

Black Friday wordt dit jaar op 25 november 2022 gevierd. Black Friday is een van de meest populaire verkoopdagen van het jaar en is perfect om je sinterklaas- en kerstinkopen een vliegende start te geven. Maar ook hier kun je je garderobe compleet maken met kleding, tassen, schoenen en accessoires van je favoriete merken – en natuurlijk tegen topprijzen en fantastische kortingen.

Black Friday; een fenomeen dat alleen maar groeit en groeit in omtrek. Er wordt met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. Heel wat winkels gaan al vroeg in de ochtend open en mensen staan vaak uren in de rij tot de winkels open gaan. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter Black Friday en hoe is het naar Nederland gekomen? In dit blog nemen wij je mee naar het ontstaan van deze bijzondere dag, die naar verwachting alleen maar groter zal worden.

Wat is Black Friday?

In de VS wordt Black Friday gehouden op de vrijdag na Thanksgiving, die sinds de jaren 60 is begonnen met kerstinkopen met waanzinnige kortingen. In de jaren 2000 verspreidde Black Friday zich naar Europa, waar vooral online aanbiedingen koopjesjagers aantrekken. Er zijn een paar theorieën over de ware oorsprong van de naam Black Friday.

Je eigen klantenservice uitbreiden voor een paar weken is vaak kostbaar, dus wat doe je dan? Je klanten in de wacht laten staan, zelf opschalen, of hulp inroepen?

Het ontstaan van Black Friday

Het gerucht gaat dat de naam afkomstig is van de kleuren die in de boekhouding worden gebruikt – verliezen werden in rood gemarkeerd en winsten in zwart. Anderen zeggen dat het komt doordat kledingarbeiders hun handen zwart kregen van de inkt op de biljetten toen ze geld telden. Black Friday kan ook verwijzen naar de files die Philadelphia in 1961 tot stilstand brachten, alleen maar omdat een groot aantal enthousiaste shoppers winkels en winkelcentra binnenstormden.

Een andere versie die het meest gehoord wordt, is dat kleine bedrijven geen goed verkoopjaar hadden. Maar na Thanksgiving werd het seizoen van de kerstinkopen ingehuldigd. Dus mensen leken er haast voor te hebben en begonnen al na Thanksgiving te winkelen. Daarom werd het vrijdag opgestart en begonnen de rode cijfers van de winkels zwart te worden vanwege de lawine aan mensen vanwege de kortingen. Hoe het ook zij, het is een van de grootste tradities die in Amerika is begonnen maar zich inmiddels over de hele wereld heeft verspreid.

Black Friday … Black Weekend … Black Month?

Veel grote winkelketens beginnen stiekem een ​​paar dagen van tevoren al met de uitverkoop voordat ze het hele weekend doorgaan. Wat steeds gebruikelijker lijkt te worden, is dat bedrijven de hele week of begin van de maand november zelfs voorafgaand aan de grote dag campagnes plannen. Het gaat dan het hele weekend door en eindigt de dag na het weekend met wat CyberMonday wordt genoemd, het equivalent van een verkoopdag voor e-commerce.

Voor veel bedrijven is Black Friday hét startpunt voor de meest intense periode van het jaar. Een tijd waarin recordverkopen wordt afgewisseld met stress over een groot aantal klachten en retouren en andere uitdagingen die gepaard gaan met de aankoop. Deze zware last komt vaak neer op degenen die op de klantenservice werken. Hoe voorbereid zijn deze helden van jouw klantenservice op Black Friday, Sinterklaas en kerstinkopen?

Afbeelding over webcare uitbesteden

De waarde van een klantenservice die de druk aankan

Voor het klantenserviceteam betekent een piekstijging dat de druk in alle communicatiekanalen aanzienlijk toeneemt. De hulpbehoefte van klanten kan tijdens de “Black Week” toenemen, dat wil zeggen al vanaf maandag. Naarmate de omzet stijgt, schiet het aantal klantcontacten omhoog. Vooral tijdens Black Friday is het verstandig om voorbereid te zijn op pieken die een negatieve invloed kunnen hebben op de winkelervaring van klanten als ze niet snel en correct worden afgehandeld.

Misschien is het wel het belangrijkste om een ​​goede klantervaring te bieden tijdens de piekstijging, wanneer men wordt blootgesteld aan druk en hevige concurrentie…?

De aankomende Black Friday campagnes zullen hopelijk nieuwe klanten aantrekken. Bij het eerste contact is het belangrijk dat zij zich veilig voelen en snel en eenvoudig geholpen worden met hun vragen over producten en bestellingen. Als ze tevreden zijn, komen ze zelfs buiten het seizoen terug, en in het beste geval zullen ze je goede recensies geven, die op hun beurt nog meer nieuwe klanten aantrekken.

Goede klantenservice is niet alleen “nice to have”, het is een sterk concurrentievoordeel in de strijd om een ​​doelgroep die direct toegang heeft tot al je concurrenten via internet – en die, door middel van beoordelingen, anderen gemakkelijk kan adviseren of ontmoedigen bij jou kopen.

Tijdelijk opschalen bij verkooppieken

Er zijn veel manieren om je klantenservice een boost te geven om aan de tijdelijke hoge druk van Black Friday te voldoen. Zo kun je voor een beperkte tijd het aantal kanalen en licenties verhogen of hulp krijgen van een chatbot.

1. Communiceer in meer (en de juiste) kanalen

De klanten willen communiceren op de manier die het beste bij hen past, dus het kan verstandig zijn om voor een piekmoment het aantal communicatiekanalen te herzien en wellicht uit te breiden. Welke kanalen gebruik je vandaag? Telefoon, e-mail, social media en chat? Elk kanaal biedt zijn eigen unieke mogelijkheden voor verkoop en klantenservice. 

Onthoud dat toegankelijkheid essentieel is voor klanten. Zorg er dus voor dat je in alle kanalen klantcontactmedewerkers klaar hebt staan ​​om te reageren – en investeer in een technische oplossing die automatisch alle geschiedenis en andere relevante informatie overdraagt ​​wanneer het gesprek naar een nieuw kanaal wordt verplaatst. Als ze hun zaak keer op keer moeten herhalen, kan de meest loyale klant zijn geduld verliezen. Bedenk ook welke mogelijkheden je hebt om klanten door te verwijzen naar de contactkanalen waarin je ze het liefst afhandelt.

2. Een professioneel contactcenter inschakelen

Voor een periode als deze is het vaak onzeker hoe hoog en langdurig de belasting zal zijn. Zelfs als je de statistieken van voorgaande jaren zorgvuldig hebt geanalyseerd, is het moeilijk om te weten of klanten de campagnes van dit jaar zullen waarderen.

Als de druk op de klantenservice hoger blijkt te zijn dan verwacht, bedenk dan welke mogelijkheden je hebt om tijdelijke arbeid in te schakelen. Heb je fysieke winkels? Dan kunnen er soms delen van het winkelpersoneel losraken en inloggen om de vaste klantenservice te helpen? En heb je er weleens aan gedacht om je klantenservice uit te besteden? Het is namelijk ook  mogelijk om je klantenservice voor slechts een paar weken per jaar uit te besteden.

Dat is waar een facilitair contactcenter om de hoek komt kijken. Doordat wij ingericht zijn voor opschalen en flexibiliteit, hebben wij de werkplekken al klaarstaan voor uw klantenservice medewerkers. Ons personeel is al getraind op klantcontact en gespreksvoering.

Klik hier om te zien hoe Tintelingen tijdens piekmomenten samenwerkt met de klantenservice.

Tot slot

Denk eraan om alle resources op tijd te plannen en op te schalen op de gebieden die het beste bij jouw bedrijf passen. Als je je op de juiste manier voorbereidt op het piekmoment van dit jaar, hebben zowel je medewerkers als je klanten een succesvolle Black Friday!

Wil je meer weten over het uitbesteden van je klantenservice tijdens piekdrukte?
We graag met je in gesprek om een maatwerk traject voor jouw organisatie te maken.

Meer lezen?

whatsapp klantenservice voorbeeld

Webcare via WhatsApp

Of het nu gaat om het volgen van een bestelling, het stellen van een vraag over een product of het oplossen van een probleem, webcare via WhatsApp biedt een directe lijn van communicatie tussen bedrijven en klanten.

Lees verder »