Er zijn veel manieren om je klantenservice een boost te geven om aan de tijdelijke hoge druk van Black Friday te voldoen. Zo kun je voor een beperkte tijd het aantal kanalen en licenties verhogen of hulp krijgen van een chatbot.
1. Communiceer in meer (en de juiste) kanalen
De klanten willen communiceren op de manier die het beste bij hen past, dus het kan verstandig zijn om voor een piekmoment het aantal communicatiekanalen te herzien en wellicht uit te breiden. Welke kanalen gebruik je vandaag? Telefoon, e-mail, social media en chat? Elk kanaal biedt zijn eigen unieke mogelijkheden voor verkoop en klantenservice.
Onthoud dat toegankelijkheid essentieel is voor klanten. Zorg er dus voor dat je in alle kanalen klantcontactmedewerkers klaar hebt staan om te reageren – en investeer in een technische oplossing die automatisch alle geschiedenis en andere relevante informatie overdraagt wanneer het gesprek naar een nieuw kanaal wordt verplaatst. Als ze hun zaak keer op keer moeten herhalen, kan de meest loyale klant zijn geduld verliezen. Bedenk ook welke mogelijkheden je hebt om klanten door te verwijzen naar de contactkanalen waarin je ze het liefst afhandelt.
2. Een professioneel contactcenter inschakelen
Voor een periode als deze is het vaak onzeker hoe hoog en langdurig de belasting zal zijn. Zelfs als je de statistieken van voorgaande jaren zorgvuldig hebt geanalyseerd, is het moeilijk om te weten of klanten de campagnes van dit jaar zullen waarderen.
Als de druk op de klantenservice hoger blijkt te zijn dan verwacht, bedenk dan welke mogelijkheden je hebt om tijdelijke arbeid in te schakelen. Heb je fysieke winkels? Dan kunnen er soms delen van het winkelpersoneel losraken en inloggen om de vaste klantenservice te helpen? En heb je er weleens aan gedacht om je klantenservice uit te besteden? Het is namelijk ook mogelijk om je klantenservice voor slechts een paar weken per jaar uit te besteden.
Dat is waar een facilitair contactcenter om de hoek komt kijken. Doordat wij ingericht zijn voor opschalen en flexibiliteit, hebben wij de werkplekken al klaarstaan voor uw klantenservice medewerkers. Ons personeel is al getraind op klantcontact en gespreksvoering.
Klik hier om te zien hoe Tintelingen tijdens piekmomenten samenwerkt met de klantenservice.